czwartek, 12 czerwca 2014

Sport nad morzem

Nic tak nie sprzyja aktywnemu wypoczynkowi na łonie natury, jak piękne otoczenie i ładna pogoda. Jakie sportowe atrakcje funduje nam Kołobrzeg?

windsurfing Kołobrzeg
Aktywność fizyczna nad morzem to nie tylko windsurfing! Kołobrzeg to także...

... raj dla rowerzystów!

W Kołobrzegu znajdują się liczne ścieżki rowerowe i malownicze leśne trakty. Dzięki przeprowadzanym remontom i nowym inwestycjom łatwiej jest poruszać się na rowerze w centrum miasta. Możemy przebyć kilka tras:

  • przez nadmorski Park Zdrojowy
  • z osiedla Radzikowo nad morze
  • w kierunku na Zieleniewo lub Białogard
  • odcinek Podczele - Sianożęty 
  • odcinek Sianożęty - Ustronie Morskie (2 883 m)
  • odcinek Grzybowo – Kołobrzeg (2000 m)
  • odcinek Dźwirzyno – Grzybowo (5959 m; wzdłuż lasów przy brzegu Bałtyku).

Przez miasto przebiega również międzynarodowa trasa rowerowa R10. Docelowo planowane jest połączenie wszystkich nadbałtyckich miejscowości. Niektóre odcinki przebiegają przez tereny chronione Natura 2000, a także przez kołobrzeski Ekopark.

Co zyskujemy dzięki treningom rowerowym?

Wystarczy spokojna, godzinna jazda na rowerze aby spalić ok. 500 kalorii! Regularne treningi rowerowe pozwalają obniżyć poziom „złego” cholesterolu, zmniejszyć stres, poprawić krążenie krwi. Ten rodzaj aktywnego wypoczynku szczególnie zaleca się osobom, które prowadzą „siedzący” tryb życia. W efekcie nie tylko polepszymy swój stan zdrowia i wzmocnimy mięśnie, ale także poprawimy wygląd naszej sylwetki.

Bieg nie tylko w maratonie

Jogging niesie ze sobą wiele korzyści dla naszego organizmu. Bieganie stało się ostatnimi czasy bardzo modne.  Systematyczne uprawianie joggingu może zapobiec osteoporozie, nerwicom i depresji, oraz chorobom serca. Co istotne, badania potwierdziły, że biegacze dużo rzadziej chorują dzięki wzmocnionemu systemowi immunologicznemu. Łagodniej znoszą zmiany pogody i ciśnienia atmosferycznego. Podczas biegania wydzielają się endorfiny odpowiedzialne za dobre samopoczucie (tzw. „euforia biegacza”). Hormony te działają również jak lek przeciwbólowy. Co ciekawe, bieganie ma ponoć wpływ na nasz potencjał umysłowy, ponieważ dobrze ukrwiony i dotleniony mózg lepiej pracuje. Niektórzy nazywają ten rodzaj sportu eliksirem młodości, gdyż znacznie spowalnia proces starzenia się i odwleka w czasie ewentualne choroby starcze.

Biegać może każdy bez względu na wiek. Nie potrzeba do tego specjalistycznego sprzętu, czy ściśle określonego rodzaju przestrzeni. Wystarczą wygodne buty i trochę chęci, a później jest już z górki.

Czy „chodzenie z kijkami” daje jakieś efekty?

To jedno z częstszych pytań zadawanych osobom uprawiającym tzw. nordic walking. Wbrew pozorom jest to niezły trening siłowy poprawiający kondycję organizmu. Badania dowiodły, że podczas chodzenia ze specjalistycznymi kijami spalamy ok. 40% więcej kalorii niż przy zwykłym spacerze. Do innych korzyści regularnego treningu zaliczyć trzeba poprawę równowagi, spalanie tkanki tłuszczowej, korekcję postawy ciała, poprawę krążenia i wzmocnienie mięśni rąk, pleców, brzucha. I co najważniejsze - nordic walking jest niezwykle bezpieczną formą aktywności. 
W zależności od naszych potrzeb i możliwości sami narzucamy sobie tempo marszu. Warto połączyć trening z zestawem ćwiczeń rozciągających. Zaczynając swą przygodę z nordic walking zaopatrzmy się w wygodne ubranie i obuwie sportowe. Długość kijów dobiera się indywidualnie według kryterium wzrostu oraz naszych predyspozycji. Technika marszu nie jest skomplikowana, a sama forma aktywności należy do bezurazowych.

Jeśli morze, to windsurfing!

Windsurfing, w porównaniu z wcześniej wspomnianymi rodzajami aktywności fizycznej jest dyscypliną dość wymagającą. Przede wszystkim trzeba umieć bardzo dobrze pływać. Surfowanie poprawia pracę serca oraz wzmacnia kręgosłup. Kontakt z naturą, pochłanianie ogromnej ilości aerozolu morskiego znacznie łagodzi napięcie i stres.

Wyróżnia się kilka form windsurfingu. Najbardziej popularny to pływanie na desce czyli freeride. Wykonywanie trudnych figur nazywane jest freestyle'em. Następnie wymienić należy budzące dużo sportowych emocji regaty wyścigowe. W zależności od rodzaju windsurfingu, który chcemy uprawiać dobiera się deskę. Na początek warto zaopatrzyć się w tzw. „funboard” (deskę służącą do nauki i sprawdzania własnych umiejętności). Niezbędne jest również pobranie kilku lekcji windsurfingu u instruktora. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz