piątek, 8 listopada 2013

Hartowanie organizmu nad morzem w okresie jesień/zima

Jesienno-zimowa aura sprzyja rozwojowi wszelkiej maści chorób i infekcji. W pracy, szkole, na zakupach -wystawiamy organizm na działanie bakterii i wirusów. Co gorsza, zwykłe przeziębienie nierzadko przeradza się w coś znacznie groźniejszego. Skutkiem niedoleczonej infekcji może być grypa, zapalenie oskrzeli lub płuc, przewlekła niewydolność oddechowa bądź zapalenie zatok.
Jak chronić siebie i bliskich w czasie jesienno-zimowych zachorowań?

W każdej aptece znajdziemy ogromną ilość środków farmakologicznych wspomagających odporność: witaminy, suplementy diety, syropy, kapsułki. Niestety niezwykle często oferowane produkty nie spełniają swego podstawowego zadania. Zamiast wzmocnienia systemu odpornościowego odczuwamy jedynie pustkę w kieszeni.

Ostatnimi czasy popularnością cieszą się również szczepionki ochronne przeciwko grypie. Ta metoda jest skuteczniejsza lecz nadal nie daje stuprocentowej gwarancji na to, że nie zachorujemy. Minusem są również ewentualne skutki uboczne – każdy organizm inaczej reaguje na szczepy wirusów zawarte w szczepionce.

Hartowanie – jeden z najstarszych sposobów na uodpornienie organizmu

Chłód, lekki wiatr, a nawet mróz może stać się naszym zwolennikiem w walce z bakteriami i wirusami. Mniej korzystne warunki pogodowe – oczywiście odpowiednio dawkowane – stopniowo przystosowują organizm do niskiej temperatury, regulują działanie układu krążenia i układu nerwowego, poprawiają samopoczucie, a w efekcie wspomagają cały system immunologiczny. Zahartowany organizm sam w sobie stanowi naturalne zabezpieczenie przed chorobami.

Hartowanie ciała? Tylko nad morzem!

Jesienny bądź zimowy wypoczynek w Kołobrzegu to idealny sposób na poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej. Istnieje kilka skutecznych sposobów na wytworzenie skutecznej bariery ochronnej organizmu – zarówno u osób dorosłych, jak i  u dzieci.

młoda dziewczyna nad morzemWcześniej należy jednak zapoznać się z kilkoma zasadami bezpiecznego hartowania:

  • nie należy hartować organizmu w czasie przeziębienia lub innej choroby, a także tuż po niej; możemy wówczas wywołać efekt odwrotny do zamierzonego i jedynie pogorszyć swój stan zdrowia;
  • do hartowania należy podchodzić z rozmysłem – nie wystawiajmy od razu całego ciała na długotrwałe działanie mrozu bądź wiatru! 
  • należy ubierać się stosowanie do panujących na zewnątrz warunków pogodowych; błędem jest zakładanie wielu warstw ubrań, co w rezultacie powoduje przegrzanie ciała;
  • osoby, które cierpią na reumatyzm, anemię, bądź mają słabe serce przed przystąpieniem do zabiegów hartujących  powinny skonsultować się z lekarzem. 


Hartowanie powietrzem

Przede wszystkim nie unikajmy spacerów nawet w wietrzny dzień lub wtedy, gdy ziemię pokrywa warstwa śniegu. Plaża to doskonałe miejsce na przystosowywanie ciała do niskich temperatur. Morski aerozol, wolny od zanieczyszczeń i alergenów, wspomaga pracę układu oddechowego (stymuluje gruczoły chłonne), usuwa toksyny, zwalcza katar, działa kojąco na śluzówkę nosa. Zacznijmy od 30-40 minutowych przechadzek. Każdego dnia przedłużajmy pobyt na świeżym powietrzu o 10 minut. Możemy również wybrać się w rejs lub po prostu powędkować. Pamiętajmy także o regularnym wietrzeniu pomieszczenia, w którym śpimy.

W ofercie Wellness Center Hotelu New Skanpol znaleźć można różnorodne zabiegi fizjoterapeutyczne, które znacznie wzmocnią naszą odporność. Wśród nich są m.in.: krioterapia miejscowa, sauna, inhalacje, tlenoterapia.

Hartowanie wodą

Kąpiel zimą w lodowatej morskiej wodzie to dość radykalne rozwiązanie, dlatego na początek warto zacząć od zimnego prysznica. Podczas jesienno-zimowych spacerów wzdłuż plaży spróbujmy zamoczyć dłonie, a następnie stopy. Początkowo, za sprawą kurczenia się naczyń krwionośnych, skóra przybierze blady odcień. Odczujemy delikatną „gęsią skórkę”. Po chwili skóra znów stanie się różowa, a woda wyda się cieplejsza. Takie zabiegi wykonywane systematycznie uodpornią ciało, poprawią krążenie i sprawiają, że poczujemy się rześko. Pamiętajmy jednak, żeby nie wyziębić organizmu. Zaraz po wyjściu z wody należy starannie osuszyć się ręcznikiem i ogrzać.

Hartowanie w ruchu

Najlepiej gdy hartowanie połączymy z ruchem: gimnastyką, joggingiem, jazdą na rowerze lub aktywną turystyką. W Kołobrzegu znajdziemy kilka ciekawych szlaków pieszych i rowerowych. Każda forma sportu sprawdzi się we wzmacnianiu naturalnej odporności. Hotel New Skanpol udostępnia swym Gościom siłownię i salę fitness.


Prawidłowe działanie układu immunologicznego pozwala uniknąć wielu przykrych chorób i dolegliwości. Dzięki zabiegom hartowania ciała szybciej zaadaptujemy się do nowych warunków atmosferycznych (nie odczujemy gwałtownych zmian temperatury i ciśnienia), podniesiemy wydolność organizmu, wspomożemy pracę układu nerwowego oraz spowolnimy procesy starzenia się organizmu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz